Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد جست و جوی گوگل

کارت گرافیک

مثلث

ریاضی و کامپیوتر - فناوری اطلاعات - علوم پایه

کارت گرافیک

ویژگی های مهم

از مهمترین ویژگی های کارت گرافیک ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1) پردازنده (Core Clock) : سرعت پردازنده (Core Clock) کارت گرافیک ، مهمترین عامل افزایش کارائی یک کارت گرافیک بوده که بیشترین تاثیر را در رابطه با انجام عملیات تصاویر سه بعدی بدنبال خواهدداشت . امروزه با توجه بوجود پردازنده های استفاده شده در کارت های گرافیک، امکان مشاهده تصاویر متحرک سه بعدی بطور کامل فراهم شده است. کارتهایی که قادر به تولید فرم ها با سرعت بیشتری باشد، امکان مشاهده تصاویر بازی های کامپیوتری در Resolution بالاتر را بخوبی فراهم می نمایند.

پردازنده می تواند يکی از سه حالت پيکربندی زير را داشته باشد:

-- Graphic Co-Processor . کارت هائی از اين نوع قادر به انجام هر نوع عمليات گرافيکی بدون کمک گرفتن از پردازنده اصلی کامپيوتر می باشند.

-- Graphics Accelerator . تراشه موجود بر روی اين نوع کارت ها ، عمليات گرافيکی را بر اساس دستورات صادره شده توسط پردازنده اصلی کامپيوتر انجام خواهند داد.

-- FrameBuffer . تراشه فوق ، حافظه موجود بر روی کارت را کنترل و اطلاعاتی را برای " مبدل ديجيتال به آنالوگ " (DAC) ارسال خواهد کرد . عملا" پردازشی توسط تراشه فوق انجام نخواهد شد.

 

2) حافظه (Video Ram) : هنگامیکه در کامپیوتر عملیات حجیم گرافیکی نظیر بازیهای کامپیوتری و یا تصاویر ویدئویی و یا هر تصویری را که مشاهده می نمایید، اطلاعات مورد نیاز بمنظور نمایش تصاویر درحافظه (VRam) کارت گرافیک قرار می گردد. کارت های گرافیک بمنظور انجام مطلوب و سریع اینگونه فعالیت ها به حجم بالائی از حافظه نیاز خواهد داشت.برای بازی های ساده، حافظه ای به میزان 32 MB کافی بوده ولی کیفیت و سرعت انتقال تصاویر در آنان نسبت به بازیهای پیشرفته خصوصاً با Resolution 1600*1200 ، مطلوب نخواهد بود. به منظور استفاده از بازی های گرافیکی پیشرفته با resolution بالا، می بایست از کارتهای گرافیکی که دارای حداقل 128MB حافظه می باشد استفاده گردد .

--  Memory bus : به عرض مسیر انتقال دیتا در حافظه گفته می شود. این پارامتر نقش مهمی در کیفیت و راندمان کارت گرافیک بازی می کند و هرچه این عرض بیشتر باشد (256 بیت، 128 بیت، 64 بیت) سرعت جریان دیتا در رم بالاتر بوده و به طبع قدرت کارت بالاتر رفته و بازی ها و برنامه ها روان تر اجرا می شوند.

-- Memory clock : به سرعت حرکت دیتا در حافظه کارت گرافیک گفته می شود. این پارامتر هم نقش بسیار مهمی در کارت گرافیک بازی می کند.

-- AGP : این درگاه مسئولیت ارسال دیتا به کارت گرافیک را دارد .تقریباً تمامی سیستم های جدید دارای یک اسلات agp به منظور اتصال کارت گرافیکی می باشد . سیستم های که طول عمر آنها بیش از 4 سال بوده و یا بعضی از سیستم های که دارای گرافیک onboard می باشند ، ممکن است این اسلات در ةآنها وجود نداشته باشد (کارت های گرافیک جدید از اسلات Agp استفاده می کنند ). کارت های گرافیکی که از اسلات Agp استفاده می کنند قادر به حمایت از سرعتی بالغ بر x 4 تا x 8می باشند. در صورتی که سیستمی دارای اسلات Agp با سرعت 1x یا 2x باشد ، امکان استفادهاز کارتهای گرافیکی با سرعت x 4 تا x 8 وجود نخواهدد اشت ( به دلیل تفاوت ولتاژ آنان) .

DirectX : این تکنولوژی پس از گذشت دت زمانی اندک به یک تکنولوژی فراگیر در بازیهای کامپیوتری جید تبدیل شده است . این برنامه در حقیقت رابط بین برنامه یا بازی و کارت گرافیک می باشد در واقع DirectX بین نرم افزاریا بازی و سخت افزار گرافیکی رابط می شود . هم اینک ، کارت هایی ارائه شده است که ازDirectX 9 پشتیبانی و استفاده مینمایند . درصورتیکه تصمیم به استفاده از جدیدترین بازیهای کامپیوتری رادارید ، می بایست کارت گرافیکی انتخاب گردد که قادر به سازگاری با DirectX 9 API باشد .

-- خروجی DVI : با استفاده از اینترفیس DVI امکان اتصالکامپیوتر به دو مانیتور و یک تلوزیون (مشاهده دو تصویر متصل ویا حتی سه تصویر جداگانه) ، میتوان از این پورت استفاده کرد و همچنین با استفاده از تبدیل DVI to VGA میتوان امکان اتصال همزمان به دو مانیتور آنالوگ را فراهم آورد .

-- خروجی S-Video : پورت خروجی خروجی S-Video ، امکان ارسال سیگنالهای ویدئوئی را به تلوزیون ، VCR . سایر دستگاههایی که سیگنال ویدئوئی دریافت مینماید را فراهم میکند .

 

 مشاهده مشخصات کارت گرافیک

اگر میخواهید مشخصات کارت گرافیک خود را مشاهده کنید میتوانید از روش زیر استفاده نمایید:

روی صفحه کار (Desktop) خود راست کلیک کرده و از این منو گزینه Properties را انتخاب کنید، سپس به برگه Setting رفته و دکمه Advance را انتخاب کنید . پنجره جدیدی با نام کارت گرافیک شما باز میشود که میتوانید در برگه Adapter مشخصات کارت خود را مشاهده نمایید .

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی)